• 1403/12/04 - 13:20
  • - تعداد بازدید: 18
  • - تعداد بازدیدکننده: 18
  • زمان مطالعه : 14 دقیقه
  • /ZUB
خبرگزاری فارس- خبرگزاری مهر- خبرگزاری تسنیم

بازتاب خبرهای دانشگاه علوم پزشکی زنجان در رسانه های بر خط- 4 اسفند

خبرگزاری فارس

پژوهش، تضمین توسعه است

رئیس دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان، گفت: پژوهش، مبنای توسعه و پیشرفت است و تضمینی برای استمرار توسعه به شمار می‌آید.

 

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، سعدالله نصیری قیداری، رئیس دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان ظهر امروز در سخنرانی خود با موضوع نقش پژوهش در توسعه کشور در رویداد یک‌روزه‌ پژوهش، گذشته، حال، آینده که در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه علوم پزشکی زنجان برگزار شد، اظهار کرد: پژوهش، فرآیندی منظم و مستمر است که با هدف کشف حقیقت و افزایش آگاهی صورت می‌گیرد و بر اساس هدفی که دنبال می‌کند به دو نوع بنیادی (Pure Science) و کاربردی (Applied Science) تقسیم می‌شود.

وی افزود: اگرچه حمایت بخش خصوصی از دانشگاه و علم، لازم است ولی در عین حال در بخشی از حوزه‌های دانشی باید حمایت جدی دولت را داشته باشیم و این موضوع در بیانیه نهایی کنفرانس جهانی آموزش عالی یونسکو 2009 نیز مورد تاکید قرار گرفته است.نصیری قیداری با بیان اینکه حمایت دولت از پژوهش در قوانین کشور ما وجود دارد ولی در عمل بسیار کم اتفاق می‌افتد، ادامه داد: در حال حاضر سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی همچنان کمتر از نیم درصد است و این روند حتما باید اصلاح شود.وی تصریح کرد: هرچه به جلو پیش می‌رویم، اهمیت سرمایه‌گذاری در آموزش عالی بیشتر آشکار می‌شود و در این میان، طبق بیانیه شورای علمی بین‌المللی، هیچ کشوری نمی‌تواند علوم پایه و کاربردی را از یکدیگر جدا کند چرا که این دو وابسته به یکدیگر هستند.

این دانش‌آموخته‌ فیزیک و رئیس سابق دانشگاه شهید بهشتی تهران با تشریح مثال‌هایی از فرایندهای مستمر و منظم پژوهشی گفت: نظریه مکانیک کوانتوم یکی از این مثال‌هاست که نشان می‎‌دهد چگونه یک دانش، ابداع می‌شود و استمرار می‌یابد و در پهنه‌ای به وسعت همه جوامع بشری تأثیر می‌گذارد و با نگاهی به تاریخچه‌ این نظریه می‌توان دید زمانی که ابداع شد، صنعت و هیچ حوزه دیگری، احتیاجی به آن نداشت ولی امروز در هیچ کجای دنیا، صنعتی نیست که در آن اثری از مکانیک کوانتوم نباشد.

 

وی افزود: ما باید به علوم پایه احترام بگذاریم و اگرچه دانشگاه‌ها و پژوهشگران نباید خود را مستقل از نیازهای روز جامعه بدانند ولی این بدان معنی نیست که آموزش و مقاله‌نویسی را زیر سوال ببریم و این‌ها وظایف دانشگاه‌های نسل اول و دوم هستند و اقتضای نسل سوم، ثروت‌آفرینی، تجاری‌سازی ایده‌ها و تولید ارزش‌افزوده در حوزه علم است و همه‌ این‌ها باید در کنار هم مورد توجه قرار گیرند چراکه به یک طرف بام رفتن، خطر سقوط دارد.نصیری قیداری با اشاره به اینکه میانگین سنی دانشمندان نظریه‌پرداز در مکانیک کوانتوم که برندگان جایزه نوبل در قرن بیستم بودند حدود 25 سال است، افزود: این نشان می‌دهد ما باید به جوانان بها دهیم و نخبگان جوان کشورمان را جدی بگیریم و بتوانیم آن‌ها در کشور نگه داریم.نماینده مردم زنجان و طارم در دوره هشتم مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: علاوه بر توجه به نخبگان، سرمایه‌گذاری در پژوهش، سیاست‌گذاری درست در حوزه علم و فناوری و اجرای درست این سیاست‌ها همگی باید باهم هماهنگ باشند تا نتیجه‌ی مطلوب حاصل شود.

رئیس دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان در خلال توضیحات خود در خصوص پیشرفت و توسعه ابزار نجوم در دنیا، گفت: حیف است که در توضیح روند این پیشرفت‌ها نام پروفسور یوسف ثبوتی، فیزیک‌دان و منجّم سرشناس زنجانی و موسس مرکز تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان بارهاوبارها بر زبان نیاید، چراکه در کشورهای درحال‌توسعه، حتی یک نفر هم به‌تنهایی می‌تواند نقش مهمی در توسعه علم و پژوهش داشته باشد و اگر دانشگاه علوم پایه زنجان در نهمین رویداد سرآمدان علمی کشور که در سال جاری برگزار شد در جایگاه نخست قرار گرفت، به همت دکتر ثبوتی‌هاست.وی افزود: توسعه توامان در دو حوزه ابزارسازی و نظریه‌پردازی که به‌موازات یکدیگر صورت‌گرفته و حاصل یک فرایند ارزشمند پژوهشی است، نگاه امروز بشر به عالم را شکل داده و منجر به نتایج بزرگی شده است.نصیری قیداری، اقتدار امروز کشورها را در گرو علم و پژوهش آنها دانست و گفت: نتیجه پژوهش در دنیای امروز، علم و فناوری است که هردو منشأ ثروت و قدرت هستند و اگر کشوری به آن‌ها بها ندهد، خود را از توسعه محروم کرده است.وی عوامل سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و نیروی انسانی را از عوامل توسعه پژوهش برشمرد و گفت: اگر تاکنون یک ایرانی موفق به کسب جایزه نوبل نشده است به این دلیل نیست که ما در حوزه نیروی انسانی دچار مشکل هستیم بلکه به دلیل فراهم نبودن امکانات زیرساختی است زیرا یک استاد با 200 یا 300 دلار نمی‌تواند فکر خود را متمرکز کند و ایده نو ارائه دهد و امکانات دقیق و ابزار بسیار دقیق و پیشرفته لازم است تا بتواند آنچه دیگران نمی‌بینند را ببیند و ارائه دهد.

رئیس دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان، گفت: پژوهش، مبنای توسعه و پیشرفت است و تضمینی برای استمرار توسعه به شمار می‌آید.

 

4 اسفند 1403

https://farsnews.ir/S_mohammdi/

 

 

 

خبرگزاری فارس

دارایی‌های دانشگاه‌ها متعلق به بعد از انقلاب اسلامی است

استاد دانشگاه صنعتی شریف گفت: دانشگاه‌ها با داشتن انواع زیرساخت‌ها، تعداد و جامعه دانشجویان، ساختمان‌ها، زیربنا و تجهیزات، یک ثروت و دارایی است که این دارایی‌ها هم عمدتاً میراث 40 سال اخیر و بعد از انقلاب اسلامی است.

 

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، رضا منصوری، استاد دانشگاه صنعتی شریف ظهر امروز رویداد یکروزه پژوهش، گذشته، حال، آینده که در مرکز همایش‌های بین‌المللی روزبه دانشگاه علوم پزشکی زنجان برگزار شد،در خصوص اینکه چگونه یک دانشگاه واقعی داشته باشیم؟ اظهار کرد: مفهوم دانشگاه در ایران در حال تغییر است و در 10 سال اخیر بیش از 40 کتاب در پژوهشگاه وزارت علوم در خصوص دانشگاه و اینکه دانشگاه چیست، چاپ شده است که نشانگر این است که در کشور مشکل داریم و صحبت من روی بدیهیات است و معتقدم تا زمانی که به این بدیهیات پاسخ داده نشود در حکمرانی پژوهش، دانشگاه و توسعه ملی با مشکل مواجه خواهیم بود. وی افزود: کلماتی همچون دانشگاه، آموزش عالی، علم و پژوهش در ایران کاملا بدیهی شمرده می‌شود در صورتی که نه در عرف معنوی (عرف دانشگاهی که قرار است به این مفاهیم بپردازد) و نه در عرف مدیریت دولتی، هیچ اطلاعی از این مفاهیم در برنامه‌ریزی دولتی وجود ندارد و شاهد این مدعا، این است که آموزش عالی، از علم و دانشگاه تفکیک نمی‌شود در صورتی که تفکیک بین آموزش عالی و علم یا آموزش عالی و دانشگاه در عرف کشورهای صنعتی، بسیار بدیهی و کاملا متمایز است. منصوری با بیان اینکه شاهد انواع و اقسام مشکلات در دانشگاه‌ها هستیم از مشکلات اعضای هیئت علمی گرفته تا دانشجویان و کارکنان و حتی تعداد فارغ‌التحصیلان بیکار هم وحشتناک است، تأکید کرد: باید بپذیریم که دانشگاه در ایران مسئله دارد. استاد دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: بعد از 35 یا 37 سال برنامه‌ریزی پژوهشی در کشور هنوز درصد تولید ناخالص ملی ما که صرف پژوهش می‌شود زیر نیم درصد است که دراین‌خصوص باید تمهیدات اساسی اندیشیده شود.

به گفته منصوری، مفهوم و نهاد دانشگاه در ایران باید به دنبال تغییر باشد و آموزش عالی از دانشگاه جدا شود و معنای این جدایی، این نیست که با اسم دیگری باشد بلکه چگونگی حکمرانی در دانشگاه مرتبط با آموزش عالی یک موضوع و حکمرانی در دانشگاه، مراکز آموزش عالی و پژوهشگاه در ارتباط با علم، موضوعی دیگر است که تفکیک این موضوعات در ایران باید آغاز شود.استاد دانشگاه صنعتی شریف تأکید کرد: دانشگاه با داشتن انواع زیرساخت‌ها، تعداد دانشگاه‌ها و جامعه دانشجویان، ساختمان‌ها، زیربنا و تجهیزات، یک ثروت و دارایی است که این دارایی‌ها هم عمدتا میراث 40 سال اخیر و بعد از انقلاب اسلامی است.

 

4 اسفند 1403

https://farsnews.ir/S_mohammdi/

 

 

خبرگزاری فارس

نیروی انسانی توانمند برگ برنده ایران است

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه برگ برنده ایران در حوزه پژوهش و فناوری، نیروی انسانی توانمند است که باید در حفظ آنها بکوشیم، گفت: تفاوت ما با کشورهای پیشرفته، نداشتن بخش صنعت خصوصی پویا است و عمدتا پایان‌نامه تحصیلات تکمیلی، براساس گرنتی است که از صنعت گرفته می‌شود که باید این مسیر را در کشور فراهم کنیم.

 

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، شاهین آخوندزاده، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ظهر امروز در رویداد یکروزه: پژوهش، گذشته، حال، آینده که در مرکز همایش‌های بین‌المللی روزبه دانشگاه علوم پزشکی زنجان برگزار شد، در خصوص پژوهش از شاخص‌های علم‌سنجی تا اثرگذاری اجتماعی، اظهار کرد: مدل پژوهشی ایران با دانشگاه توسعه‌یافته متفاوت است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر کشور سوم منطقه در تعداد مقالات هستیم، افزود: علاوه بر کمیت (براساسweb of Science ) مقالات رشته‌های علوم پزشکی و غیرپزشکی، کیفیت هم کاهش پیدا کرده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه کشورهایی که در مقالات رشد می‌کنند در فناوری هم رشد کرده‌اند، تصریح کرد: چین و هند که در نمایه‌های بین‌المللی رتبه اول و سوم جهان را دارا هستند هم در مقاله و هم در فناوری، رشد داشته‌اند.

به گفته‌ آخوندزاده رتبه سوم کشور ما در جهان اسلام به‌خاطر نمایه‌کردن حدود 320 مجله در اسکوپوس است که عمدتاً هم از دانشگاه‌های علوم پزشکی است و طی این اقدام، مقالات بین‌المللی ایران و وزارت بهداشت افزایش‌یافته است. استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه خروجی پژوهش در دانشگاه‌های توسعه‌یافته، فقط مقاله نیست، گفت: قالب مقالات کشور ما، ماحصل تمرین پژوهش است، بدون اینکه در مرز دانش باشد و مشکلی را از کشور حل کند.

وی با بیان اینکه نتیجه تحقیقات علوم پزشکی باید ملموس باشد، ادامه داد: خروجی مقالات کشور به‌ویژه در حوزه علوم پزشکی خوب بوده است و دراین‌خصوص، باید خیر دانشگاه نسل چهار به جامعه برسد و بنوعی جامعه از دانشگاه بهره ببرد.

آخوندزاده افزود: برای توسعه ارکان پژوهش باید برنامه داشته باشیم که دراین‌خصوص هر پنج سال، یک برنامه داریم و در حال حاضر عنوان آن، برنامه پیشرفت هفتم است که هدف آن، کسب رتبه 14 در علم‌سنجی و رتبه 50 فناوری، در دنیا است.معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه برگ برنده ایران در حوزه پژوهش و فناوری، نیروی انسانی توانمند است که باید در حفظ آنها بکوشیم، اظهار کرد: تفاوت ما با کشورهای پیشرفته، نداشتن بخش صنعت خصوصی پویا است و عمدتاً پایان‌نامه تحصیلات تکمیلی، بر اساس گرنتی است که از صنعت گرفته می‌شود که باید این مسیر را در کشور فراهم کنیم.

4 اسفند 1403

https://farsnews.ir/S_mohammdi/

 

 

خبرگزاری مهر

برگ برنده ایران در حوزه پژوهش و فناوری نیروی انسانی توانمند است

زنجان - معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: برگ برنده ایران در حوزه پژوهش و فناوری، نیروی انسانی توانمند است که باید در حفظ آنها بکوشیم

 

به گزارش خبرگزاری مهر، شاهین آخوندزاده در رویداد یک روزه پژوهش، گذشته، حال، آینده، در مرکز همایش‌های بین‌المللی روزبه دانشگاه علوم پزشکی زنجان، در خصوص پژوهش از شاخص‌های علم‌سنجی تا اثرگذاری اجتماعی، افزود: مدل پژوهشی ایران با دانشگاه توسعه یافته متفاوت است.

وی با بیان اینکه برگ برنده ایران در حوزه پژوهش و فناوری، نیروی انسانی توانمند است که باید در حفظ آنها بکوشیم، اظهار داشت: تفاوت ما با کشورهای پیشرفته، نداشتن بخش صنعت خصوصی پویاست و عمدتاً پایان‌نامه تحصیلات تکمیلی، براساس گرنتی است که از صنعت گرفته می‌شود.

آخوند زاده با بیان اینکه درحال حاضر کشور سوم منطقه در تعداد مقالات هستیم، افزود: علاوه بر کمیت (براساس web of Science ) مقالات رشته‌های علوم پزشکی و غیرپزشکی، کیفیت هم کاهش پیدا کرده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه کشورهایی که در مقالات رشد می‌کنند در فناوری هم رشد کرده‌اند، تصریح کرد: چین و هند که در نمایه‌های بین‌المللی رتبه اول و سوم جهان را دارند هم در مقاله و هم در فناوری، رشد داشته‌اند.

به گفته آخوندزاده رتبه سوم کشور ما در جهان اسلام به خاطر نمایه کردن حدود ۳۲۰ مجله در اسکوپوس (مجلات، نشریات و کتب دانشگاهی استنادی) است که عمدتاً هم از دانشگاه‌های علوم پزشکی است و طی این اقدام، مقالات بین‌المللی ایران و وزارت بهداشت افزایش یافته است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه خروجی پژوهش در دانشگاه‌های توسعه یافته، فقط مقاله نیست، گفت: قالب مقالات کشور ما، ماحصل تمرین پژوهش است، بدون اینکه در مرز دانش باشد و مشکلی را از کشور حل کند.

وی با بیان اینکه نتیجه تحقیقات علوم پزشکی باید ملموس باشد، ادامه داد: خروجی مقالات کشور به ویژه در حوزه علوم پزشکی خوب بوده است و در این خصوص، باید خیر دانشگاه نسل چهار به جامعه برسد و به نوعی جامعه از دانشگاه بهره ببرد.

آخوندزاده افزود: برای توسعه ارکان پژوهش باید برنامه داشته باشیم که در این خصوص هر پنج سال، یک برنامه داریم

 

کد خبر: 6387159

https://www.mehrnews.com/news/6387159/

 

 

خبرگزاری تسنیم

دستیابی به رتبه چهاردهم جهان در تولید علم هدف‌گذاری شد

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: در برنامه هفتم ‌توسعه کشور کسب رتبه ۱۴ جهان در تولید علم‌ هدف‌گذاری و پیش‌بینی شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، شاهین آخونداده عصر امروز در رویداد «یک روزه پژوهش، گذشته، حال، آینده» در مرکز همایش‌های بین‌المللی روزبه دانشگاه علوم پزشکی زنجان، اظهار داشت: مدل پژوهشی ایران در خصوص پژوهش از شاخص‌های علم‌سنجی تا اثرگذاری اجتماعی با دانشگاه توسعه یافته متفاوت است.

 

وی با بیان اینکه برگ برنده ایران در حوزه پژوهش و فناوری، نیروی انسانی توانمند است، تصریح کرد: ما باید در حفظ این نیروهای متخصص بکوشیم.

 

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه یکی از تفاوت‌های ما با کشورهای پیشرفته، نداشتن بخش صنعت خصوصی پویا و فعال است، ادامه داد: در حال حاضر کشور سوم منطقه در تعداد مقالات هستیم، اما براساس web of Science مقالات رشته‌های علوم پزشکی و غیرپزشکی، علاوه بر کمیت در کیفیت هم کاهش دارد این در حالی است که کشورهایی که در مقالات رشد می‌کنند در فناوری هم رشد کرده‌اند.

وی اضافه کرد: چین و هند که در نمایه‌های بین‌المللی رتبه اول و سوم جهان را دارند هم در مقاله و هم در فناوری، رشد داشته‌اند، حال رتبه سوم کشور ما در جهان اسلام به خاطر نمایه کردن حدود 320 مجله در اسکوپوس (مجلات، نشریات و کتب دانشگاهی استنادی) است که عمدتا هم از دانشگاه‌های علوم پزشکی است.

آخوندزاده با بیان اینکه مقالات بین‌المللی ایران و وزارت بهداشت افزایش یافته است، افزود: قالب مقالات کشور ما، ماحصل تمرین پژوهش است، بدون اینکه در مرز دانش باشد و مشکلی را از کشور حل کند.

وی با اشاره به اینکه خروجی مقالات کشور به ویژه در حوزه علوم پزشکی خوب بوده است، یادآور شد: خروجی پژوهش در دانشگاه‌های توسعه یافته، فقط مقاله نیست بنابراین نتیجه تحقیقات علوم پزشکی باید ملموس باشد.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه برای توسعه ارکان پژوهش باید برنامه داشته باشیم که در این خصوص هر پنج سال، یک برنامه داریم، ابراز کرد: در برنامه هفتم ‌توسعه کشور کسب رتبه 14 جهان در تولید علم‌ و رتبه 50 فناوری، هدف‌گذاری شده است.

 

4 اسفند 1403

https://www.tasnimnews.com/fa/news/

 

 

 

  • گروه خبری : رسانه های بر خط 1403
  • کد خبر : 1249
کلمات کلیدی
سمیه رسولی
خبرنگار

سمیه رسولی